Elevenes eget forlag

I det nye undervisningsopplegget Elevforlaget kan skoleklasser lage og gi ut sin egen bok. – Ambisjonsnivået er høyt, og utviklingen av verktøyet er spennende, sier prosjektleder Kjetil Nordengen.

Elevforlaget er et prosjekt i regi av forlagsbransjen. Det skal bli et digital undervisningsopplegg og en arbeidsplattform der elevene får jobbe med skriving, bildebruk, opphavsrett og publisering av tekst i form av en e-bok.

– Jeg tror noe av styrken til dette opplegget er at elevene får mulighet til å publisere tekstene sine for andre lesere enn bare læreren. Teksten blir ikke bare liggende i filsystemet på skolens PC eller sammenkrøllet i skolesekken, sier Kjetil Nordengen, prosjektleder i Den norske Forleggerforening.

– Ambisjonsnivået er høyt, og opplegget skal bli fritt tilgjengelig for alle som ønsker å bruke det fra høsten 2016.

Spre kunnskap

Nordengen forteller at målsettingen for prosjektet er tredelt:

– Målet med prosjektet er å spre kunnskap om opphavsrett og det å lage bok, som jo er kjernevirksomheten til forlagene. Men vi har innsett at vi ikke vil klare det uten å lage et opplegg som er tilpasset skolens ønsker og behov. Så vi har bestemt oss for å starte i motsatt ende og prøver først og fremst å lage et godt undervisningsopplegg, og snike inn vår «egentlige» agenda i dette opplegget.

Han presiserer raskt at både opphavsrett og det å sette sammen tekst og bilder til bøker som kan publiseres, er relevant for de fleste fagområdene, ikke minst i norskfaget.

– Det er nok norskfaget som har flest kompetansemål som kan dekkes med denne arbeidsformen, men vi vil forsøke å legge til rette for at opplegget kan brukes i alle fag individuelt eller gjerne som tverrfaglige opplegg.

 

KjetilNordengen.jpg
Kjetil Nordengen og Forleggerforeningen vil la elevene lage sin egen bok. Foto: Guro K. Barstad

Pilotprosjekter

Elevforlaget skal være klar til bruk ved skolestart høsten 2016. Nordengen har hatt nytte av en rekke tilbakemeldinger fra lærere:

– Den foreløpige responsen fra lærerne, er konstruktiv, men også nådeløst kritisk. Lærerne vet hva de vil ha, og hva som funker i skolen. Vi har en del flinke lærere med på laget, og har kjørt pilotprosjekter denne våren.

Blant dem som allerede har prøvd ut Elevforlaget er Rælingen videregående skole. Elevene i påbygningsklassen har arbeidet med et særemne i norsk, og analysen er nå utgitt i boka Stemmer fra litteraturen. Boka er trykket opp i 50 eksemplarer, og finnes også som e-bok.