#Juleevangelium på avveie

Hva kan vi gjøre når tekster deles uten lov?

Illustrasjon basert på Gråtende engel av Giotto di Bondone
Illustrasjon basert på Gråtende engel av Giotto di Bondone

En som har opplevd det selv er forfatter og Aftenposten-journalist Bjørn Egil Halvorsen. I 2011 skrev han #Juleevangeliet i A-magasinet. Syv år senere blir den fremdeles delt, både uten kreditering, med andre overskrifter og med små og store endringer i selve teksten. Jeg spurte ham hvordan han opplever saken nå.

– Den siden som handler om å få kred for noe jeg har laget, den har svunnet litt hen, det er ikke en kjempestor sak for meg. Men jeg var litt sår i egosjela.

– Kan du fortelle om bakgrunnen for saken?

– Da jeg skrev #Juleevangeliet var tanken at det kunne bli morsomt å sette en gammel tekst opp mot datidens digitale sjargong, ved å bruke virkemidler og kjennetegn ved Instagram, Twitter og Facebook. Dette var jo for noen år tilbake, så sosiale medier var ferskere. Saken fikk veldig stor fart på nett og ble delt mye, uten at jeg har tall på det. Jeg fikk henvendelser samme dag på at den ble brukt i skolegudstjenester, og den ble lest opp i mange andre sammenhenger senere. Jeg tenkte ikke så mye over det, men den kom jo tilbake hver jul.

– Hvordan fant du ut at #Juleevangeliet ble spredd? Kom du over den selv, eller var det noen andre som fortalte deg det?

– Det var tilfeldig at jeg ble oppmerksom på at teksten begynte å sirkulere. En kamerat delte en tekst før jul et år som var mistenkelig lik det jeg hadde skrevet, så jeg spurte ham hvor han hadde den fra. Han visste ikke helt, men det var noe han enten hadde fått eller sett delt. Den hadde begynte å leve sitt eget liv. Ting ble lagt til og trukket fra – mange har nok klipt og limt rett fra nettsaken. Det er en rekke utgaver der navnet har blitt endret, blant annet som Juleevangeliet for fjortiser. Men hva kan man gjøre med det? Man kan ikke ringe internett og stoppe det heller. Man blir ganske maktesløs.

– Hva er det største problemet med å dele på denne måten?

– Det er flere sider ved det. En side er jo det opphavsrettmessige, at forfatteren ikke får kred for det han eller hun har skrevet. Jeg tror de fleste er uvitende, at de gjør det i god tro. Men det baserer seg på at noen på ett tidspunkt begikk en handling de ikke hadde rett til.

Bjørn-Egil-Halvorsen
Bjørn Egil Halvorsen har sett teksten sin bli publisert mange steder, og i mange versjoner.

Det er problematisk at det ikke virker som en problemstilling man forholder seg til, at det ikke er under huden på den kommende generasjonen. Man tar bilder av bilder som har blitt brukt i andre sammenhenger. Det går så fort at man ikke rekker å konsekvensorientere seg.

En side til, som er relevant for oss i Aftenposten, er at vi legger alle feature-sakene som har utspring i A-magasinet bak betalingsmur. Og det er ikke første gang at noen tar bilde av en slik tekst og legger det ut. Dette gjøres vel mer eller mindre ubevisst, men det er jo et problem. Det er tyveri, og gjør at vi går glipp av mulige inntekter.


Og her er Bjørn Egil Halvorsens tekst, første gang publisert i A-magasinet 16. desember 2011 og gjengitt med forfatterens tillatelse:

#Juleevangeliet

Det skjedde i de dager at det gikk ut en befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle joine en gruppe: «Vi som vil skrives inn i manntall». Dette skjedde mens Kvirinius var helt sjef i Syria, og gruppa fikk sykt mange likes.

Josef traska fra byen Nasaret i Galilea, opp til Judea, til Davids by Betlehem, for å signe manntallet sammen med Maria, dama hans, som hadde boller i ommen. Og mens de var der, hevet bollene, for å si det sånn, og Maria leverte varene. Hu pakka kiden inn i noe tøy, og la'n i ei krybbe, for det var ikke plass til dem i herberget.

Det var noen gjetere som var ute i natta og passa på sheepsa sine. Med ett var Herrens eng­ler F2F, og Herrens diggbarhet lyste. Gjeterne bare: «OMG!», og engelen bare: «Slapp av, gutta! Jeg kommer med en tweet om glede, en glede for hele folket: #Frelser #Kristus #jomfrufødsel :-) :-) :-) … og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne en kid som er innpakka i noe tøy og ligger i ei krybbe.»

Så kom engelens followers, en himmelsk hærskare, som ga masse kudos til Gud og retweeta: #Frelser #Kristus, og #ffnor Gud og fred på Jorden blant mennesker som har Guds velbehag»

Da englene hadde tatt kvelden, sa gjeterne til hverandre: «La oss stikke inn til Betlehem for å kolla läget.» Og der fant de Maria og Josef og den lille kiden som læxan i krybba. Da oppretta de en ny gruppe: «Vi som har sett Jesus Kristus, Guds sønn». Folk bare: «Saklig, LOL». Gruppa fikk ikke så mange likes, for å si det sånn, men det var bare i starten, for seinere i livet fikk Jesus sinnssykt mange følgere.

Og jomfru Maria bare: «#DenFølelsen»

Og gjeterne bare: «Helt konge!!!»