Fagseminar: Kunsten å formidle fabelaktig

Forfatterbesøk på fagseminar for norsklærere, 25. november 2015.

Figueiredo-Ivo-de.jpg
Ivo de Figueiredo. Foto: Aschehoug

La deg inspirere av forfatter Ivo de Figueiredos erfaringer fra bokeksperiment i skolen og en første presentasjon av to nye gratis verktøy for skolene: fra Elevforlaget om hvordan elevene kan lage digitale bøker, og mediebransjens nye opplegg som utfordrer til kritisk tenkning og innblikk i journalistisk metode. Underveis blir det enkel servering.

Onsdag 25. november 2015, kl. 17–19.30
Lærernes hus, Osterhaus gate 4A, Oslo

Program

Å overskrive Ibsen og Wergeland­­ – en multimediapresentasjon.
I bøkene Slipp meg (2006) og Støv (2008) formidler Ivo de Figueiredo Ibsens og Wergelands litteratur til ungdom. Grepene han benytter er ukonvensjonelle, multimediale og baserer seg like mye på kunstneriske virkemidler, som på pedagogiske. Nå deler han fra erfaringene han har gjort seg og spør: Er det stadig rom for slike eksperimenter i skolen? Og har ideen om «kunst om kunst» i det hele tatt noe for seg?

Gi ut bok i klasserommet!
Elevforlaget er et nytt undervisningsopplegg på nett for ungdomstrinnet hvor elevene kan jobbe sammen om å skrive og publisere sin egen e-bok. Her får lærerne et verktøy for å jobbe med skriving og revisjon, bildebruk, opphavsrett og publisering. Ved prosjektleder fra Den norske Forleggerforening, Kjetil Nordengen.

Medier, muligheter og minefelt.
Et nytt undervisningsopplegg fra mediebransjen skal stimulere til kritisk tenkning, vise personvernets vanskelige stilling og gi innblikk i journalistisk metode. Videoene, som også viser medienes mange roller i demokratiutviklingen, vil dekke kompetansemål i norsk og samfunnsfag. Ved prosjektleder Silje Thalberg og forlagssjef Yngvar Nordberg i TV 2 Skole.

Prisutdeling – årets fabelaktige formidler
Kopinors pris for fabelaktig formidling tildeles norsklærere i skolen, som har inspirert og motivert sine omgivelser, har utvist kreativitet og pedagogiske evner alene og sammen med andre, og gjennom sin innsats har vært med på å utvikle faget.

Velkommen!

21. oktober 2015